Compartir
Mentre les causes de l’apagada encara s’estan investigant, és essencial saber quins drets l’assisteixen i com actuar per a reclamar danys.

La gran apagada elèctrica que ha paralitzat la península Ibèrica durant més de deu hores no sols va deixar a les fosques ciutats senceres: també va sembrar dubtes sobre les conseqüències jurídiques d’aquest col·lapse. Ara, en plena recuperació de la normalitat, és essencial saber quins drets emparen a consumidors, empreses i treballadors afectats.

L’escenari actual planteja nombroses incògnites. I la resposta a moltes d’elles depèn d’un factor clau encara per aclarir: la causa va ser força major o negligència?

Què pot reclamar segons el tipus de mal?

1. Danys personals.

Si ha sofert lesions relacionades amb l’apagada -per exemple, en accidents o en trajectes en itinerància a la feina-, les seves assegurances de vida, accidents o salut podrien cobrir-lo. Acreditar-ho adequadament serà fonamental: cal conservar comunicats mèdics, atestats o informes d’urgències.

2. Danys materials en la llar i negocis

  • Aliments i medicaments fets malbé: la seva assegurança de la llar pot incloure cobertura per pèrdua de béns refrigerats. Guardi fotografies, tiquets de compra i qualsevol document que justifiqui el perjudici.
  • Electrodomèstics espatllats: la responsabilitat pot recaure sobre la distribuïdora elèctrica si el mal es deu a sobretensions després de la reposició del subministrament. Consulti la seva pòlissa de la llar o reclami directament a la companyia.

3. Viatges cancel·lats o retardats

  • En transport ferroviari, té dret al reemborsament o reubicació gratuïta, a més d’aliments, begudes i, si és el cas, allotjament.
  • En transport aeri, les aerolínies han de cobrir la seva assistència (menjar, hotel, transport a l’allotjament), encara que no procedeixen indemnitzacions econòmiques per força major.

4. Contractes cancel·lats i serveis no prestats.

En principi, si un contracte o reserva no es pot complir per l’apagada, té dret al reemborsament de quantitats pagades per endavant.

Es pot reclamar a les companyies elèctriques?

Depèn de si es confirma que l’apagada es va deure a una causa de força major o a una fallada imputable a les distribuïdores. Si va existir negligència, els usuaris afectats podran reclamar indemnització pels danys soferts.

En tot cas, el Reial decret 1955/2000 (pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d’autorització d’instal·lacions d’energia elèctrica) garanteix que, si el nombre o durada de les interrupcions supera uns certs límits, les companyies han d’aplicar un descompte automàtic en la factura, de fins a un màxim del 10% anual.

  • Atenció. Aquesta compensació, encara que automàtica, no cobrirà els danys concrets en béns o serveis. Per a reclamar-los, haurà de dirigir-se personalment a la distribuïdora o a la seva asseguradora.

El Consorci de Compensació d’Assegurances no cobrirà aquesta apagada

Hem de recordar que el Consorci només cobreix fenòmens extraordinaris com a inundacions, terratrèmols o terrorisme, però no els talls de subministrament elèctric. La reclamació ha d’orientar-se a assegurances privades o a l’empresa subministradora.

Impacte laboral: què passa si no vas poder treballar?

L’Estatut dels Treballadors (art. 30) protegeix el treballador en aquests casos. Si no va poder prestar serveis per una apagada externa, no està obligat a recuperar les hores perdudes ni se li pot descomptar el salari.

El Tribunal Suprem ha reiterat (sentències de 2023 i 2024) que aquesta protecció s’estén també a teletreballadors afectats per caigudes de xarxa o talls elèctrics: han de continuar percebent el seu salari com si haguessin treballat.

Recomanacions pràctiques per a reclamar

  • Documenti-ho tot: fotografies, vídeos, tiquets de compra, pressupostos de reparació o factures.
  • Consulti les seves pòlisses d’assegurança. Busqui cobertures de danys elèctrics, deterioració d’aliments o interrupció d’activitat empresarial.
  • Dirigeixi la seva reclamació a la distribuïdora. A la factura hi trobarà les dades de contacte.
  • En cas de silenci o negativa, recorri a l’òrgan competent de la seva comunitat autònoma.
  • No oblidi els termini. Moltes pòlisses exigeixen comunicar el sinistre en un màxim de set dies.

La gran apagada no sols ha interromput la llum: també ha posat a prova els engranatges legals que protegeixen els nostres drets com a consumidors, treballadors i empresaris. Saber actuar, conservar proves i reclamar de manera adequada pot marcar la diferència entre assumir pèrdues o recuperar-ne almenys una part.

Davant la incertesa, informació, paciència… i fermesa.

Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquesta qüestió, trucant al 972 208 258, o per correu electrònic adreçat a info@rm-assessors.cat.

 

"*" indicates required fields

Compartir

Desplaça cap amunt
Obrir xat
Neccesita ajuda?
RM Assessors